Oceanhamnen har ett tydligt fokus på miljö och hållbarhet, till exempel vad gäller vatten, avlopps- och avfallshantering men även vad gäller hållbart resande. När vi planerar nya stadsdelar tar vi höjd för bland annat väntad framtida utveckling, stadens mål, samt gällande lagar, regler osv.
Det är fastighetsägaren som ansvarar för att tillgodose både de boendes och deras besökares parkeringsbehov. Stadens parkeringsnorm reglerar minsta antalet parkeringar som måste byggas. Det är de olika fastighetsägarnas ansvar att ordna parkering enligt beviljat bygglov. Det innebär även att fastighetsägaren ansvarar för att ca 10% av den totala parkeringen är till för gäster. Det är alltså inte Helsingborgs stads ansvar att ordna parkering eftersom staden inte själv är fastighetsägare i Oceanhamnen. Staden bygger parkeringar för korta ärenden, tex. för att besöka en affär eller för ett kortare besök.
Oceanhamnen är mitt i ett byggskede och delar av området är fortfarande en byggarbetsplats. För att göra det tydligt var man kan parkera, skyltar vi var man får parkera. Övriga ytor har parkeringsförbud. Vid infarten till Oceanpiren sitter skylten ”parkeringsförbud område” som reglerar att det är parkeringsförbud i hela området om det inte är skyltat att det är tillåtet.
Om det är fullt på din boendeparkering hänvisar vi till Helsingborgs stads parkering på Sockerbruksgatan 2, söder om Oceanhamnen, där du kan köpa en månadsbiljett för 500 kr eller en veckobiljett för 300 kronor. Du kan också hyra plats på Helsingborgs C, de har ett p-däck samt ett garage. För att hyra parkering på Helsingborgs central hör du av dig till Aimopark.
Det finns begränsade möjligheter till att skapa fler gatuparkeringsplatser i Oceanhamnen och vi kommer även framöver hänvisa de som har behov av extra platser till parkeringen på Sockerbruksgatan 2 eller någon av de planerade parkeringsanläggningarna i fortsatta etapper inom H+. Bland annat kommer det att byggas ett p-hus söder om Magasin 405 under 2023.
Staden har skapat ca 30 stycken tillfälliga parkeringar som kompletterar de som tillhör fastigheterna. Detta är ett avtal med fastighetsägarna och motsvarar det antal parkeringsplatser som ännu inte byggts av fastighetsägarna själva och gäller tills dess att parkeringshuset som ska byggas står klart.
Utöver detta har staden skapat ca tio stycken parkeringar på allmän mark som i första hand ska serva kortare besök till de butiker som finns i området under dagtid. Dessa platser är därför reglerade med maximalt tillåten parkeringstid om två timmar på dagtid. Under nattetid och helger är det tillåtet att stå längre än två timmar. Dessa platser har skapats då de platser som senare kommer finnas inom området ännu inte är tillgängliga på grund av byggtrafik.